4tei

Praca na lekcji

4tei

Jak zacząć przygodę z grafiką komputerową

Jak zacząć?

W tym artykule postanowiłam opisać trzy najważniejsze kroki, które pomogą początkującym w rozpoczęciu pracy nad rozwojem swojej pasji i graficznych aspiracji. Jest on wypadkową moich doświadczeń oraz tego, co udało mi się w zaobserwować na przykładzie innych osób. Oczywiście nazwanie drogi do rozwoju osoby jako grafika trzema prostymi krokami jest sporym niedopowiedzeniem, jednak są to właśnie te trzy podstawowe aspekty, na które należy zwrócić uwagę, aby rozwijać się i zacząć zarabiać w tym zawodzie. W tekście poruszyłam podstawową wiedzę – jeśli jesteś pracującym już w zawodzie grafikiem, raczej niczego nowego się nie dowiesz.

Rodzaje grafiki komputerowej


Grafika komputerowa to nie jak myślą niektórzy prosty sposób na zarobienie dużych pieniędzy. Najlepsi graficy na naszym rynku faktycznie otrzymują niemałe wynagrodzenie za swoją pracę, jednak wysiłek jaki włożyli oni w osiągnięcie odpowiedniego poziomu umiejętności i wiedzy jest równie imponujący.

Do jednych z podstawowych zagadnień, które powinien opanować każdy grafik komputerowych, należą rodzaje grafiki cyfrowej. Jeśli poważnie myślimy o wykonywaniu w przyszłości tego zawodu to jest to absolutne minimum, a właściwie od tego należy zacząć całą przygodę związaną z tym kierunkiem kształtowania umiejętności.

Na pierwszy rzut oka

Każdy grafik komputerowy powinien zacząć swoją przygodę od dogłębnego zapoznania się z dwoma rodzajami tworzenia grafiki:

  • Grafiką wektorową,
  • Grafiką rastrową.

Jaka jest pomiędzy nimi różnica? To zależy w jaki sposób na to spojrzeć. Jeśli zobaczymy dwa obrazki, które wykonane są tymi metodami, dostrzeżemy jedynie małe różnice. Niektórzy uznają zapewne, że jest to jeden i ten sam obraz. Jednak w przypadku, gdy przyjrzymy się temu bliżej (spróbujemy wyedytować dany rodzaj w programie graficznym) to podobieństwo bardzo szybko zniknie. Wszelkie operacje na obrazku oraz stopień ich skomplikowania zależą właśnie od tego, czy wykonany jest on wektorowo, czy też rastrowo. Która jest lepsza? O tym w dalszej części artykułu.

Grafika wektorowa

Podstawą wiedzy o tym czym są wektory odnajdujemy w... matematyce. Opierając się na tej wiedzy oraz na sposobach tworzenia grafiki wektorowej:

  • Dwuwymiarowe obrazy tworzy się w oparciu o figury geometryczne,
  • U podstaw trójwymiarowej grafiki leżą bryły,

szybko dochodzimy do wniosku, że jest to nic innego, jak sposób tworzenia obrazów w oparciu o najprostsze elementy geometrii. Najczęściej używane figury to w tym przypadku wielokąty, okręgi i odcinki. Ich profesjonalna nazwa branżowa to "prymitywy", których parametry i rozwój możemy dowolnie modyfikować.

W odróżnieniu od grafiki rastrowej, wektorowy układ daje grafikowi więcej możliwości i opcji edycji, nie wpływający tym samym negatywnie na całość obrazu. Podstawowym profitem z tego wynikającym jest pełna możliwość skalowania grafiki wektorowej. Co to oznacza? Zwykła grafika rastrowa podczas powiększania i pomniejszania, traci swoją jakość, natomiast w tym przypadku, niezależnie od ilości operacji skalowania, efekt końcowy jest równie wyraźny i dobry jak na początku, nawet przy dość dużym powiększaniu. Nie ma tu mowy o tworzeniu się dodatkowych linii, ani utracie ostrości, jak ma to w zwyczaju dziać się z drugim rodzajem grafiki.

Zalety

Obiektywna ocena grafiki komputerowej daje nam dość jednoznaczny werdykt, gdyż w pracy grafika obrazy tworzone wektorowo są o wiele bardziej użyteczne. Ich zastosowanie ma szereg zalet (nie tylko wygodę skalowania bez utraty jakości):

  • Mniejszy rozmiar plików,
  • Doskonałe działanie nawet w przestrzeni trójwymiarowej,
  • Kompatybilność z ploterami,
  • Dobre parametry konwersji,
  • O wiele lepsza dokładność,
  • Więcej możliwości edytowania.

Nic więc dziwnego, że grafika wektorowa jest tak popularna. Szczególnie osoby zajmujące się tworzeniem grafik na potrzeby naukowe, techniczne, kartograficzne oraz rysowaniem komiksów, projektowaniem logo itp. doceniają jej wyższość na grafiką rastrową. To doskonała alternatywa dla każdego grafika komputerowego

Grafika komputerowa

Grafika komputerowa – dziedzina informatyki zajmująca się wykorzystaniem technik komputerowych do celów wizualizacji artystycznej oraz wizualizacji rzeczywistości. Grafika komputerowa jest obecnie narzędziem powszechnie stosowanym w nauce, technice oraz rozrywce.

Manipulowanie grafiką
Po utworzeniu obrazu w programie do malowania możemy poddać go dalszej obróbce – naturalnie za pomocą odpowiednich narzędzi. Możemy ich używać w odniesieniu do całego obrazu, jak i jedynie do wybranych jego fragmentów. Nie ma też żadnych przeszkód, aby kopiować lub wycinać obszary obrazu w jednym miejscu i wklejać w innym. Na przykład w programie Paint do zaznaczania służą dwa narzędzia selekcji: Zaznacz i Zaznacz dowolny kształt. Po wybraniu jednego z nich rysujemy linie lub prostokąt, po czym wywołujemy polecenie Edycja, potem Kopiuj lub Wytnij, a następnie Wklej.